Højt Begavede Børn.
Der findes mange navne for denne gruppe børn: børn med særlige forudsætninger, særlig højt begavede børn eller gifted children. Fælles for disse børn er, at de ud fra en ren kognitiv vurdering, vil høre til de øverste 5-2% af en årgang. Disse børn har i mange år ikke haft særlig opmærksomhed i det danske undervisningssystem, og ofte har der været en misforstået forståelse af, at børn med høj begavelse ”nok skulle klare sig”. Mange af disse børn/unge klarer sig i højere eller mindre grad, men en vis procent del af disse børn/unge har det rigtig svært, og ofte kan det tage lang til for de voksne omkring børnene/de unge, at opdage at der er problemer, og finde årsagen dertil. Der er også tilfælde hvor barnets adfærd er meget forskellig i skolen og hjemmet, hvilket kan give skolen og hjemmet en udfordring i at få et fælles billede af barnets trivsel og kompetencer.
Viden og information om begrebet Højt Begavelse er voksende i samfundet og i skolerne, men det er stadig meget spredt og tilfældigt, hvilket betyder at mange forældre oplever, at skolen ikke ved hvordan disse børn skal håndteres og udfordres i skolen. Skolerne oplever ofte en form for magtesløshed, når deres forsøg på at møde barnet ikke lykkes. For disse børn er det meget vigtigt, at der kommer den rette forståelse omkring de udfordringer som disse børn oplever. Barnet har brug for at acceptere og forstå egen kompetencer og ikke slår knuder på sig selv, for at undgå at føle sig anderledes. Se eksempler her under:
Særlige kendetegn.
2-5 procent af børn er højt begavede. Nogle kendetegn for børn med høj begavelse er:
- Bevidst og årvågen gennem barndommen
- Opmærksom på mange fænomener
- Højt aktivitetsniveau
- Lille søvnbehov
- Avanceret udvikling
- Ivrigt observerende
- Ekstremt nysgerrig
- God hukommelse
- Tidligt og veludviklet ordforråd
- Lærer hurtigt
- Kan tænke og ræsonnere abstrakt
- Følsom/sensitiv
- Perfektionist
- Leger med puslespil og labyrinter samt kender bogstaver og tal forud for sin alder
Kilde: Skolens møde med elever med særlige forudsætninger af blandt andet Ole Kyed
Myter om undervisningen af højt begavede børn.
- Højt begavede elever har ikke brug for særlig undervisning – de vil klare sig selv
- Denne elev/studerende kan ikke være højt begavet, for hun/han får dårlige karakterer
- Lærerne udfordrer alle elever/studerende, så højt begavede børn har det fint i den almindelige undervisning i klasseværelset
- Højt begavede elever/studerende er glade, populære, og veltilpassede i skolen
- Højt begavede elever trives med og udfordres ved at fungere som hjælpelærer overfor klassekammeraterne
- Dette barn kan ikke være højt begavet, for hun/han har et handicap (fx ordblind, dyskalkuli eller ADHD)
- Alle børn har særlige forudsætninger
- Vores kommune har en Talentprogram, så alle pædagoger/lærere behøver ikke viden om disse børn/unge
- Andre placeringsmuligheder i højere klassetrin er socialt skadelige for talentfulde elever/studerende
- Undervisning af højt begavede elever kræver mange ressourcer
- Uddannelsesprogrammer for højt begavede elever er elitært
- Dette er kun et problem/en udfordring i skolen – ikke i daginstitutioner
Jeg har gennem årene arbejdet en del med dette område, og jeg ved, at det er et kompliceret og – for mange mennesker endnu – et relativt nyt område. Mit arbejde består både af rådgivning af forældre, supervision og uddannelse af professionelle, foredrag samt i nogle tilfælde samtaler med børn og unge. Ønsker du/I hjælp til at få lavet en kognitiv test efter en rådgivende samtale, kan jeg henvise videre til andre som kan forestå en kognitiv test.
Links.
www.giftedchildren.dk
www.olekyed.dk
www.mentiqa.com
www.neuropsykologen.dk
www.psykolog-kw.dk